Wednesday, August 28, 2013

Kisah Raya 1

assalamualaikum..

holla.. dah lama tak update blog.. seperti biasa alasan sibuk aku bagi.. bukan alasan sebenarnya.. tapi itu hakikatnya.. dah akhir-akhir sem ni makin banyak pulak kerja.. makin seronok pulak lecture tambah kerja.. stress gua weh stress..

dah.. dah.. bukan nak cerita pasal stress aku kat entry ni.. tapi nak cerita pasal raya.. raya? dah nak habis baru aku nak ceritakan.. biar la dah nak habis ke belum janji aku nak cerita jugak.. sebab aku tahu ada yang setia membaca blog aku ni.. siap request lagi kekadang..hehe..kalau tak request dia tanya bila nak taip entry baru.. nampak tak.. penguat semangat aku tu nak menaip entry walaupun diri ni pemalas kemain..hehe

okey.. so kembali kepada cerita asal aku ye.. cerita raya.. raya aku tahun ni, adalah super.. super tak best!!! sebab utamanya mungkin tahun ni tahun pertama takde ibu kat sisi time hari raya.. rasa lain gila.. sampai aku rasa semua benda jadi tak kena.. semua benda aku nak tacing.. aku harap sangat raya tahun-tahun yang akan datang akan menjadi okey.. okey yang sesangat.. 

bila bab-bab dapur mujur aku ada kakak-kakak ipar yang semua pandai masak.. kalau harap aku sorang, mahu jahanam semua.. jahanam tau tak jahanam..haha.. tapi yang paling tak best, takde dah kuah kacang febret aku.. aku memang suka gila kuah kacang lagi-lagi ibu yang buat.. so bila orang lain buat rasa dia mana sama dengan ibu yang buat.. takpe.. maybe akan datang ibu mertua punya yang jadi febret..hehehe..


dan tahun ni.. merupakan tahun pertama aku beraya tak pakai baju kurung.. sebab sebelum-sebelum ni, baju raya mesti arwah ibu yang jahit.. tahun ni raya takde dah lagi salah satu hilang feel nak beraya.. so baju yang aku pakai kat atas ni, made in jalan Tar je.. 

raya tahun ni jugak aku banyak duduk rumah je.. kemas, layan tetamu.. takkan nak keluar beraya pastu tinggalkan abah sesorang kesian lakan.. kalau abang-abang aku keluar beraya rumah sedara-sedara dengan family dorang, memang aku tak ikot la.. duduk jela kat rumah, time ada arwah ibu memang laju je aku join dorang, ni dahh takde.. aku kira menggantikan tempat arwah settlekan mana yang perlu teman abah kat rumah.. 

penat dia tak payah cakap lakan.. seminggu sebelum raya semua aku settlekan, time raya aku sambung settlekan.. assigment yang pensyarah bagi memang tak dan la aku nak sentuh, bukak pun camtu-camtu je.. tak masuk otak der.. nak buat camne dah itu yang kene hadap,..


ni gambar family aku.. satu family je takde abang atas aku sebab dia tahun ni turn rumah mak mertua dia..tambah lagi 4 orang, besar tak family aku? alhamdulillah..anak-anak buah pun masing-masing dah besar so senanglah nak mintak tolong buat kerja semua..

pagi raya yang tak gembira walaupun sebenarnya hari raya la kita minta untuk bergembira sebab merayai puasa kita sebulan tu.. tapi siapa yang pernah mengalami apa yang aku alami ni.. dia tahulah rasanya camne.. orang paling sedih adalah abah.. 


ni gambar aku dengan anak-anak buah perempuan aku.. nampak aku ala-ala sebaya gitu.. hehe.. maklum la makcik awet muda gojes lebih.. haha.. 


p/s: akan bersambung

2 comments:

E'in said...

Selamat hari raya yatt...

Mizz ErMa said...

slamat ari raya utk cik yatt..=)