Friday, July 5, 2013

Ujian Besar Untukku Part 2

Assalamualaikum..

Allah.. hampir satu minggu aku tak mengupdate blog aku.. maaf.. sem ni aku terlalu sibuk.. sem yang paling banyak kerja dalam banyak-banyak sem.. letih memang tak payah cakap lakan.. takpe.. itu semua demi masa depan.. dan entry kali ini aku cuba menyambung kembali entry tergantung sebelum ni.. terlalu lama tergantungnya.. faktor sibuk dan faktor aku mencari kekuatan untuk bercerita..

kini kekuatan semakin bercambah.. insyaAllah...

okey kalau korang dah baca entry sebelum ni tentang kemalangan parents aku.. entry kali ini bercerita kesinambungan tentang kemalangan tu.. pagi yang bertarikh.. 17.jun.2013 (ISNIN).. lagi sekali aku terima panggilan telefon dari abang aku.. satu panggilan yang menyampaikan berita yang sangat tak sedap untuk aku dengar.. panggilan yang mengatakan ibu aku di hospital.. di wad ICU.. dan keadaannya kritikal.. ibu mengalami kecederaan usus.. usus ibu bocor akibat hentakan dari sitbelt.. dan doktor terpaksa buang usus yang bocor dan cuci kuman yang telah merebak akibat kebocoran tersebut..

semalam aku dengar parents aku baik-baik jer..takde cedera.. tapi hari ni aku dapat berita ibu aku kat hospital.. time tu aku tengah siap nak ke kelas.. dalam hati time tu Allah je tahu perasaan aku.. betul ke.. betul ke.. aku masih cuba sedapkan hati yang keadaan kan baik-baik saja.. pergi kelas macam biasa.. macam takde benda buruk berlaku..mujur.. aku takde kelas petang pada hari tu.. mujur.. aku ada kawan yang sudi membantu dan teman aku pergi hospital.. syukur.. syukur kerana ada yang memahami.. terima kasih.. Allah je yang dapat membalas jasa baik korang..

dari kolej aku nak ke hospital selayang tak jauh.. mujur ada kawan yang ada kereta yang berbesar hati nak bawak aku.. thanks Rul.. ko kawan terbaik.. sampai hospital, aku jumpa abah aku.. time tu.. nangis abah time aku salam dia.. aku? aku tahan.. aku tak nak keluarkan air mata aku depan orang.. dan aku kata kat diri aku.. semua baik-baik saja.. siap sembang macam biasa dengan member aku.. time aku sampai waktu melawat belum lagi.. so tunggu.. bila dah sampai waktu melawat.. baru naik ke tingkat wad ICU.. 

time ni.. ramai family aku ada.. nak masuk wad ICU kena gilir-gilir dua orang sekali masuk.. serius.. ni kali pertama aku masuk wad ICU.. wad yang mana kat dalamnya ibu aku.. yang keadaannya tak sedar.. yang hari sabtunya aku jumpa ibu keadaan sihat.. senyum ke aku.. dan sempat bergurau dengan aku.. tapi hari tu.. hanya tubuh ibu yang baring atas katil hospital.. yang badan penuh wayar-wayar.. yang takde respon kalau di panggil.. time aku tengah tengok ibu.. tetiba ada doktor perempuan datang.. dia bertanya hubungan aku.. dan dia suruh aku bawak dia jumpa family aku yang berada di luar.. doktor tu nak beritahu sesuatu.. tapi aku tak fikir negatif pun time tu.. aku masih positif..

aku seiringan dengan doktor perempuan tu keluar dari wad dan kami sekeluarga berkumpul untuk dengar apa yang doktor tu nak bagitahu.. apa yang doktor tu bagitahu.. sesuatu yang menjatuhkan semangat aku.. doktor tu cakap.. keadaan ibu semakin tenat.. operation yang pertama ibu tak bagi respon yang positif dan suhu badannya meningkat.. dan doktor tu kata mungkin akan dilakukan pembedahan untuk kali yang kedua esoknya..sebab takut organ lain ada masalah.. dan mintak ahli keluarga semua ada kat hospital time tu.. dan bila aku dengar ni.. air mata yang aku tahan sebelumnya.. tak tertahan lagi.. bila tengok abah menangis.. lagi aku tak tahan..

dan aku balik kolej jugak petang tu.. dan mungkin esoknya akan ke hospital lagi.. sebab ada urusan yang perlu aku uruskan kat kolej.. kepala aku dah fikir macam-macam.. aku kol buah ati.. dia bagi semangat.. letih sangat badan time ni.. dengan emosi yang tak berapa nak okey.. aku tidur.. tidur yang berharap.. esoknya aku akan dapat mendengar sesuatu perkara yang lebih baik pada hari ini..

lebih kurang dalam pukul 4.30 pagi 18.jun.2013.. aku dapat panggilan dari anak buah aku.. panggilan pagi-pagi yang aku dapat agak apa yang aku bakal dengar.. sebuah berita yang sangat menusuk hati bila mendengar.. berita di mana ibu yang aku sayangi..telah pergi buat selama-lamanya.. pergi bertemu penciptanya.. bila dapat tahu berita ni.. aku terus kejut roomate aku.. semalamnya die jugak teman aku ke hospital dan tengok ibu aku.. bila aku bagitahu yang ibu aku dah meninggal.. dia terus bangun dan peluk aku.. 

dia tahu perasaan aku.. sebab dia pernah mengalami seperti mana yang aku tengah alami.. die pernah kehilangan ayahnya.. dia pernah kehilangan adiknya.. dia peluk aku.. beri aku kekuatan.. time ni.. aku rasa.. antara percaya dan tidak.. tapi hakikatnya.. aku kena percaya.. percaya ibu aku dah tiada di dunia ni.. percaya ibu dah pergi buat selama-lamanya.. percaya yang ibu takkan kembali lagi.. duduk aku termenung.. cuba mencari kekuatan.. cuba mencari semangat..


lepas subuh abang aku ambil aku kat kolej.. dan bawak ke hospital.. time tu tengah menunggu urusan akhir sebelum ibu di bawa pulang ke rumah.. time kat hospital, ramai saudara datang.. untuk melihat ibu buat kali terakhir.. tapi aku ketika itu.. belum ada kekuatan nak melihat.. bila ada yang datang kat aku..pelok aku.. aku hanya balas dengan senyuman.. cuma satu yang buat aku nak menangis.. bila ada yang cakap.. sambil pegang muka aku.. "sama sangat dengan rupa arwah".. sebak..sebak bila aku dengar.. 

bila urusan kat hospital semua selesai.. aku yang teman ibu dalam van jenazah.. selama ni aku tengok orang yang naik.. tapi kali ni aku yang naik.. aku teman ibu dari hospital sampai ke rumah.. dalam van.. air mata tak dapat aku tahan.. macam-macam aku fikirkan.. dah nak puasa..lepas tu raya.. hadapi semua ni tanpa ibu aku di sisi.. sedih.. terlalu sedih.. sampai rumah.. aku tengok penuh dengan orang dah.. kawan-kawan abah.. kawan-kawan ibu ramai yang datang.. alhamdulillah.. bila nampak lagi muka kesayangan aku ada.. perasaan tak tahu nak cakap.. terima kasih usaha datang dari jauh..

bila aku masuk rumah.. aku salam tetamu yang hadir.. dorang pelok aku.. dorang usap badan aku..dorang cium aku.. bagi kata semangat.. aku lihat mata dorang bergenang.. tapi aku tak.. aku senyum .. aku tak nak nampak terlalu sedih dengan orang.. aku cuba kuat.. 

bila dah sampai rumah baru aku ada kekuatan nak tengok wajah ibu.. bila aku tengok wajah ibu.. terus datang redha aku.. muka yang tenang.. tenang seperti tidur yang lena.. berbeza dengan time aku melawat kat hospital.. wajah ibu nampak yang dia rasa sakit.. tapi ketika ini.. wajah yang tenang.. tenang bertemu kekasihnya.. bila aku pergi kat abah.. abah nampak sangat sedih.. dia menangis.. tapi aku pujuk.. abah jangan nangis.. walaupun aku sebenarnya tahan air mata aku dari jatuh ke pipi.. kakak aku.. merah muka dia.. tapi aku.. muka yang macam takde pape berlaku.. tapi dalam hati.. jauh di sudut hati........

sesuatu perkara yang membuatkan aku bangga dengan diri aku.. aku dapat berkhidmat.. berkhidmat untuk ibu buat kali terakhir.. aku bantu selesaikan urusan ibu kat dunia ni buat kali terakhir.. walaupun pada mulanya aku macam tak berani.. tapi aku cuba.. kerana ini untuk ibu aku.. ibu yang aku sangat sayang.. aku mandikan ibu.. aku kafankan ibu.. aku berjaya laksanakan pesan ibu.. supaya mandi dan kafankan ibu bila ibu dah takde.. akhirnya.. aku berjaya laksanakan.. apa guna ilmu yang aku belajar dahulu kat sekolah.. tapi aku tak praktikkan.. dan ibulah individu pertama yang aku mandikan dan kafankan...

kawan.. belajarlah tentang ilmu ini.. supaya korang tak akan rasa menyesal nanti.. berkhidmatlah.. untuk ibu bapa.. sehingga akhir nyawa mereka... hari ni.. hari ke 18 pemergian ibu.. aku dah mula kuat.. tapi ketika menaip entry ni.. air mata tetap bergenang.. sebab  aku masih terbayang, masih teringat satu-satu peristiwa ni.. Allah beri aku ujian.. ujian yang terbesar bagi aku.. tapi Dia tahu.. aku akan kuat hadapinya.. dan aku.. akan cuba kuat.. sebab aku tahu.. ibu ketika hidupnya.. adalah individu yang tak boleh melihat aku sedih dan menangis....

ketika aku menghadapi ujian ini.. ada yang datang memberi aku semangat.. kawan-kawan..terima kasih.. datang dari jauh menziarahi aku dan keluarga.. budi anda hanya Allah yang dapat membalasnya.. terima kasih..


12 comments:

NFAJ said...

Be strong awak. Seriously i almost cried baca this entry. Insyaallah ada hikmah semua ni. Terima kasih sebab sudi share. Insyaallah ni akan jadi pengajaran untuk orang lain. Saya doakan awak sentiasa kuat dan sabar

SYUHADA said...

Sama macam yg pernah aku lalui dayati.. Cuma beze bapak aku yang pegi... :'( Moga mereka tenang di sana :)

Pykaa Pdott said...

Ujian paling bsar buat sis . Pyka yg baca nie pon trun mngalir air mata . Hope sis tabah mengharungi semua nie dgn tenang . Allah lebih sygkan arwah . Moga arwah tenang disana . Bnyak2 bersabar ea sis . Hope sis kuat :'(

kyo_9 said...

innalillah wa inna ilaihi rojiun
tertarik dengan perenggan terakhir..
banyakkan bersabar wahai sahabat~

nuyui a.k.a miss YUI said...

ya ALLAH..berat ujian ini..moga awak kuat dear..

ieda immi said...

kuatkan hati mu dikk
doakan buat arwah mak semoga tenang disana .. doa yg sampai kpdnya adalah doa anak yg solehah ..

aniswany lazim said...

yatt..menanges anis baca entry ni..kuatnya yatt...Allah turunkan ujian utk org2 yang DIA sayang..tabah ye yatt :) yatt anak yg solehah :)

teha said...

wow ! kuat nye sis ! kalu kite xtau dh apa nk jadik.. hoho.. semoga dia tenang di sana.. Aminn :)

E'in said...

semoga yatt terus kuat ye dear....

Mizz ErMa said...

di bulan ramadhan yang mulia nie, cik yatt banyakkan membaca al-quran utk arwah ibu k..semoga arwah tenang disana..

SYAH'IZZAT said...

be strong k yatt. smua tu ade hikmahnye. takziah dr saya. bnykkan bersabar n alfatihah untuk arwah okay.

Fatin Hanani said...

yatt...
maaf fatin baru tau pasal ni.sabar ya yatt. maybe ni salah satu dugaan utk yatt :)
Al-Fatihah. Semoga mak yatt berada dikalangan org2 yang beriman.. Amin :)